donderdag 3 januari 2013

Mjummy! Donuts...


Donuts bakken


Ja, naast nagelak ben ik ook fan van het bakken van cupcakes, taarten, etc.
Dus hier kun je vooral in de wintermaanden de oven of andere bakapparaten nog wel eens ruiken!
Heerlijk!

Zo heb ik al heel wat lekkere dingen gemaakt. Hier zal ik in de toekomst nog uitgebreid op terug komen!


Een kleine greep uit mijn probeersels zijn...


Mijn vriendin had een ijssalon en ik hielp haar wel eens vrijwillig mee met het bakken van lekkere cupcakes, zodat ze die kon verkopen bij speciale gelegenheden! Een kop koffie en gezelligheid waren voor mij meer dan genoeg! Helaas heeft ze de salon vaarwel moeten zeggen.

Maar we waren bezig met Donuts, Yo-nuts noemt mijn zoontje ze ook wel eens en dus kwamen we op het idee om deze heerlijke rondjes met gat te trakteren met zijn verjaardag op school!
Speciaal maakte ik er ook nog hele ouderwets lijkende papieren zakjes bij! Een super in de smaak gevallen traktatie was het!




Benodigdheden:

Een wafelijzer met donuts plaat... of die van Inventum


Natuurlijk kun je op diverse andere sites, als je goed zoekt, mooi aanbiedingen vinden!

Ik kocht mijn apparaat met verschillende platen een keer bij toeval op de Otto.nl helaas zag ik ze daar niet meer.

120 gram bloem
60 gram suiker
1 eetlepel bakpoeder
1 ei
120 ml melk
halve theelepel vanille suiker
Olie (4 eetlepels)



Zet je wafelijzer NU aan... zodat hij lekker op temperatuur is. Een donutmaker is vaak sneller op temperatuur.

 

Mengen...

Nu gaan we de droge ingredienten mengen! Dat zijn de bloem, suiker, bakpoeder en vanillesuiker.
Hussel dit in een bak goed doorelkaar met een lepel!
Dan mogen het ei en de melk erbij en mix dit 1 minuut lang.
Voeg dan je olie toe, mix dit ook nog een minuut lang.
Zo je mengsel ik klaar.

Bakken...

Ja, als je apparaten op temperatuur zijn smeer ik altijd met een kwast mijn platen met olie of bakboter in, daarna ga je met twee lepels je beslag verdelen, niet te veel dat loopt er overheen en dat is zonde (poetsen en straks te weinig deeg).



Na ongeveer 3 a 4 minuten (hoe bruin wil je ze?) zijn de donuts klaar.
Met een sateprikker haal je ze er uit en doe je ze in een schaal.

Bak zo al je beslag op. 


Ik hou er van om dan nog roomboter te smelten en ze dan daarin te rollen, direct in een suiker met kaneel badje en mmmmmmm... om je vingers bij af te likken!

Eet smakelijk!


Sonja x


 



10 opmerkingen:

  1. Tja, nou ben ik bang dat ik ook zo'n mooi apparaat ga kopen en me tonnetje-rond ga eten aan die heerlijke donuts. Want wat klinkt het makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had er 40 zelf vijf op! Mijn mannen hadden in tien minuten het bord leeg! Ze zijn niet zo vettig als echte donuts... Dus daar wel rekening mee houden!

      Verwijderen
    2. Hoi Pipi,

      Als je het uitprobeert kan je ze altijd op een verjaardagsfeestje geven, dan weet je gelijk of het in de smaak valt.

      Groetjes Piet

      Verwijderen
    3. Ja Piet, leuk dat je reageert! Ik neem binnenkort mee naar Sp...... Kan Ellen proeven!

      Verwijderen
  2. Oohh, zo'n ijzer wil ik ook! Ze zien er super lekker uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. JAAAAAAH!! Zo eet ik ze vaak in pretparken! Echt super lekker :D Ik wil ook zo'n ijzer... Alleen zie ik mijn kont al dikker worden ;) Maar echt super tof! Ik kom ze wel een x proeven :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze smaken heerlijk...!!!!! X Daantje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zijn ook al 's getrakteerd.. & ze zijn net zo heerlijk als ze eruit zien! Grtz buufieM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dat ziet er heerlijk uit! Maar ik begin er niet aan hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier een reactie achter! Het mag... Gelieve het netjes te houden!