vrijdag 18 januari 2013

Photoshop tutorials

How to | Dramatische effecten

Ik heb deze lieverd van internet geplukt...
Soms zie je bij de fotograaf van die mooie zwart-wit foto’s met alleen kleur in een bepaald voorwerp. Dat kunnen we zelf ook en het is niet eens zo heel moeilijk.


 

Hoe dan?

We openen de gewenste foto in photoshop.
 
 
Je hebt nu 1 laag.
Met CTRL-J maken we een kopie-laag. (Apple CMD ipv CTRL)
Deze maken we zwart-wit, ga naar AFBEELDING, AANPASSING en dan
zwart-wit kiezen (CTRL-ALT-SCHIFT-B).
 
 

2 lagen... 1 laag origineel, laag 2 omgezet naar zwart-wit.

 
 
We blijven op laag 2 staan...
We selecteren het onderwerp met de (anker-punten) pen.
Het zogenaamde vrijstaand maken.
Omdat ik zelf dit het mooiste vind en de netste afwerking heeft!
 

Het Pen tooltje is geselecteerd...


Hier een close-up van hoe ik de ankerpunten zet...


Als men daar nog niet echt in thuis is: klik met je pen op je afbeelding (eerste punt is gezet) en klik vervolgens op een volgend punt, als dit een ronding is moet je je pen klikken, maar niet loslaten en met je muis slepen (draaien) net zolang dat je lijn er mooi om heen valt.
Vervolgens met de ALT toets je ronding afsluiten door op de middelste ankerpunt te gaan staan (niet op de lijnen met een punt).
 
 
 
Bij rechte lijnen kun je de SHIFT toets gebruiken om hem mooi strak recht te krijgen!
Maak zo je hele afbeelding of een gedeelte van je afbeelding vrij.

 
 
We zijnklaar met de ankerpunten.
In de tab paden zien we onze omtrek.
We selecteren nu dit pad door het knopje in te drukken wat nu geselcteerd is op mijn foto.
We noemen dit ook -Pad laden als selectie-.
Er komt nu een flikkerende rand om je selectie.
Klik op je Backspace toets en je ziet dat je gekleurde ballon tevoorschijn komt!
 

Ook de blauwe ballon maken we volgens de stappen zichtbaar...


Alleen de randen zijn nog te scherp en die gaan we nog even bewerken.
We blijven in laag 2 en klikken met de toverstaf (4e van boven in je toolbar) in de lege ruimte, met de shift selecteer je beide ballonnen.
 
Ga nu naar SELECTIE en kies BEWERKEN en KADER en geef bv 24 in. Je krijgt nu een dubbele selectierand te zien. Ga nu naar FILTER en kies VERVAGEN – GAUSIAANS VERVAGEN.
 
 

Zet je vervaging op bv 2,6 pixels. Natuurlijk hoeft dat geen 2,6 te zijn en kies jij voor 5 of 15, dat is een keuze naar jouw smaak.
 
 
Je zit dat het minder hard overkomt.
 
En we zijn klaar...
 
 
 
 
Kijk, ik begrijp best dat dit niet 1,2 en 3 onder de knie is,
maar ik heb hier ook lang over gestunteld eer ik die ankerpunten goed kreeg...
 
Succes dames en heren (ook handig als papa's dit kunnen)
 
Sonja x
 
Oehaalalaaaaa... Vergeet de winactie niet van afgelopen maandag!


5 opmerkingen:

  1. Ik ga oefenen. Maar ...."openen in Photoshop"? Waar haal ik dat dan vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super uitleg! Ik speel ook graag met photoshop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel tof lesje! Misschien kan ik er nog iets aan toevoegen: als je een selectie hebt gemaakt van het pad, kan je ctr-j doen zodat je selectie geopend wordt in een nieuwe laag. Zodoende kan je nog allerlei effecten verkrijgen met alleen je selectie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mij bekend. Wilde het nog niet te moeilijk maken. Heb cursus gegeven, hihihi...

      Verwijderen

Laat hier een reactie achter! Het mag... Gelieve het netjes te houden!